Kuchnia bez glutenu

Źródło: sxc.hu

Dla osób, które z różnych powodów rezygnują ze spożywania produktów zawierających składnik, jakim jest gluten, dobór nowych pokarmów może być ogromnym wyzwaniem dla kreatywności. Ten niezdrowy związek białkowy występuje przede wszystkim w większości ziaren zbóż jęczmienia, żyta, pszenicy i niektórych odmian kasz. Nietrudno dojść do wniosku, że wszelakie twory tego pochodzenia wkraczają na listę produktów zakazanych. Przez to, że na nich opiera się większość posiłków jadanych w naszej kulturze, ich eliminacja jest niezwykle trudna. Wszelakie produkty bazujące na mące pszennej, takie jak chleb, bułki czy makaron są uważane przez większość ludzi za niezastąpione.

Chleb, który w wielu odmianach jest podstawowym składnikiem i uzupełnieniem codziennych posiłków wydaje się najtrudniejszy do odstawienia. Wielu ludzi przyzwyczajonych do jego smaku, konsystencji i sytości nie widzi dla niego alternatywy. Najbardziej dostępnym jego odpowiednikiem jest pieczywo ryżowe formowane w krążki lub pewne odmiany pieczywa chrupkiego, na przykład kukurydziane (lecz trzeba się upewnić, sprawdzając skład). O ile można samemu przyrządzić pieczywo np. kukurydziane czy ryżowe, to większość sklepowych produktów tego typu ma skład mieszany, na który należy uważać.
Główny składnik dań obiadowych najczęściej będzie stanowić ryż. Zdecydowana większość jego odmian nie zawiera glutenu. Za pomocą młynka lub blendera można pozyskać z niego mąkę (także z jego brązowej odmiany). Należy jednak uważać na to, aby został odpowiednio drobno zmielony, uprzednio namoczony przez noc i osuszony lub po zmieleniu musi zostać podgrzany na suchej patelni i podlany niezbyt dużą ilością wody do uzyskania papki. Nawyk używania panierki powinien zostać zredukowany.

W wypadku zup należy zastąpić makaron i zagęszczenie pochodzenia mącznego. Makarony pszenne można zastąpić za pomocą makaronów ryżowych lub kukurydzianych. Samodzielne zrobienie makaronu może odbyć się na kilka sposobów. Jednym z nich jest tradycyjna metoda azjatycka polegająca na połączeniu mąki ryżowej i tapioki, a następnie na gotowaniu masy na parze. Po ugotowaniu taki makaron tnie się na paski. Inną metodą jest przyrządzenie go w sposób zbliżony do znanego w naszych domach. Mąkę ryżową po lekkim podgotowaniu na bardzo małej ilości wody (np. w wyżej wymieniony sposób z podgrzaniem na patelni) łączy się z jajkiem i dodaje do np. skrobi lub mąki kukurydzianej do odpowiedniego zagęszczenia i uzyskania twardej konsystencji, którą się potem cienko wałkuje, kroi w paski i gotuje. Do zagęszczania sosów i zup można używać mąki bez glutenu, mielonego siemienia lnianego oraz przede wszystkim tapioki, która doskonale wiąże w ogóle nie zmieniając przy tym smaku ani zapachu.